Welkom bij Huisartsen Bakhuizen

Welkom op onze website!

Op deze website vindt u veel informatie. Mocht u vragen hebben, neem dan contact op.

Naast informatie over de praktijk zijn er verschillende formulieren en diensten voor u beschikbaar!

Spoedgevallen

  • Bel 112 bij een levensbedreigende situatie.
  • Spoednummer praktijk: 0514 – 582144
    (of keuzenummer 1 via 0514-581287) (tijdens kantooruren).
  • Dokterswacht Friesland (buiten kantooruren): Beantwoord de vragen op www.dokterswacht.nl. Krijg binnen 1 minuut deskundig advies. Zo nodig wordt je direct teruggebeld.
    Het blijft mogelijk om de Dokterswacht te bellen. tel. 085-0820 820

Inschrijvingen

Huisartsen Bakhuizen
Skuniadyk 12 8574 TR Bakhuizen

Privacyreglement

Privacyreglement van onze praktijk

Uw persoonsgegevens en uw privacy in onze huisartsenpraktijk

Algemeen

De AVG is de nieuwe wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO).  Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.

Huisartsenpraktijk

In onze huisartsenpraktijk kunnen diverse persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te kunnen behandelen en nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling. Daarnaast kan verwerking noodzakelijk zijn voor, bijvoorbeeld, de bestrijding van ernstig gevaar voor uw gezondheid of ter voldoening aan een wettelijke verplichting (bijvoorbeeld het verplicht melden van een besmettelijke ziekte op grond van de Wet Publieke Gezondheid).

De plichten van de huisartsenpraktijk

Onze huisartsenpraktijk is volgens de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de praktijk als volgt:

  • Uw gegevens worden voor specifieke doeleinden verzameld:
    • voor zorgverlening;
    • voor doelmatig beheer en beleid;
    • voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting.
  • Er vindt in beginsel geen verwerking plaats voor andere doeleinden.
  • U wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit kan gebeuren door uw zorgverlener, maar ook via een folder of via onze website.
  • Alle medewerkers binnen Huisartsen Bakhuizen hebben zich verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw persoonsgegevens.
  • Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang.
  • Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor goede zorgverlening.

Voor medische gegevens is deze bewaartermijn in principe 15 jaar (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is bijvoorbeeld voor de gezondheid van uzelf of van uw kinderen. Dit is ter beoordeling van de behandelaar.

Uw rechten als betrokkene:

U heeft de volgende rechten:

  • Het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden.
  • Het recht op inzage en afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad).
  • Het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn.
  • Het recht om (gedeeltelijke) vernietiging van uw medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard moeten blijven.
  • Het recht op het toevoegen van een eigen verklaring (van medische aard) aan uw dossier.
  • Het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten.

Als u gebruik wilt maken van uw rechten, dan kunt u dit mondeling of middels een aanvraagformulier kenbaar maken aan uw huisartsenpraktijk. Uw belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde, of uw curator of mentor). Dit aanvraagformulier kunt u afhalen bij de balie van de praktijk.

Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden

De medewerkers van Huisartsen Bakhuizen hebben de verplichting vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om te gaan. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de zorgverlener voor verstrekking van uw persoonsgegevens uw uitdrukkelijke toestemming nodig heeft. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor uw gezondheid of die van een derde. Bovendien kunnen vastgelegde gegevens, indien noodzakelijk mondeling, schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners (bijvoorbeeld de apotheker die een recept verwerkt en zodoende gegevens verstrekt krijgt van de huisarts).

Wanneer u verwezen wordt naar een specialist in het ziekenhuis heeft deze geen inzage in uw gegevens. Daarvoor wordt de verwijsbrief gebruikt, die tegenwoordig elektronisch wordt verzonden via een beschermde omgeving. Hierin staan belangrijke gegevens over u en de vraag aan de specialist. Bent u onder behandeling van een specialist dan wordt soms ook telefonisch informatie uitgewisseld. Omdat wij samen werken aan uw probleem wordt daarbij aangenomen, dat u daartegen geen bezwaar heeft. Wilt u dit niet dan kunt u dit aangeven en mag het niet meer. Ook kunt u altijd aangeven wat wel en niet in een verwijsbrief mag worden vermeld, vaak hangt het er vanaf om welke specialist en welk probleem het gaat.

Met regelmaat krijgen wij verzoeken van verzekeringsmaatschappijen, advocaten, gemeente en CIZ bijvoorbeeld. In zo’n geval mogen wij enkel antwoord geven op de door hen gestelde vragen en pas als er een door u getekende toestemmingsverklaring is bijgevoegd. Bij twijfel zullen wij contact met u opnemen daarover. Bij uitzondering komt er ook een telefonische vraag van bv. de bedrijfsarts, ook dan moeten wij eerst nagaan of u daartoe toestemming hebt gegeven.

Een enkele maal worden gegevens gevraagd voor wetenschappelijk onderzoek. Gegevens worden dan zodanig aangeleverd, dat uw persoonlijke gegevens niet meer te herkennen zijn.

Uitwisseling gegevens

De huisartsenpraktijk wisselt, nadat u hiervoor gericht toestemming heeft gegeven, via het Landelijk Schakelpunt relevante medische gegevens veilig en betrouwbaar met de Dokterswacht Friesland (DWF). Bent u ’s avonds of in het weekend op de DWF geweest, dan deelt die op zijn beurt een waarneembericht met de huisartsenpraktijk. Zo weet de huisarts precies met welke klachten u op de DWF bent geweest en wat er naar aanleiding daarvan is ondernomen.

Als u geen toestemming heeft gegeven voor gegevensuitwisseling is er geen mogelijkheid voor dienstdoende artsen uw gegevens in te zien.

Ook kunnen er medicatiegegevens gedeeld worden met uw apotheek en uw behandelend medisch specialisten. Daarbij gaat het om de medicatie die de huisarts aan u heeft voorgeschreven, maar ook om eventuele intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA-gegevens). Daar kunnen andere voorschrijvers en verstrekkers van medicatie rekening mee houden. Zo dragen wij als huisartsenpraktijk bij aan medicatieveiligheid.

Overdracht van uw dossier

Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts.  De oude huisarts doet dit zo spoedig mogelijk , in ieder geval binnen een maand, nadat u uw oude huisarts heeft gevraagd het dossier over te dragen aan uw nieuwe huisarts.

Uw medisch dossier wordt dan door uw huisarts beveiligd digitaal overgedragen. Als er nog een gedeeltelijk papieren dossier is, wordt dat aangetekend naar de nieuwe huisarts opgestuurd. U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier en op een kopie van uw dossier. Het dossier kan (indien mogelijk) ook via e-mail aan de nieuwe huisarts worden overgedragen. Beide huisartsen moeten er dan wel voor zorgen dat hun computer en internetverbindingen voldoende beveiligd zijn.

Vraag of klacht

Heeft u een vraag of een klacht? Bijvoorbeeld over met wie wij gegevens delen of onze omgang met uw medische gegevens? Dan gaat uw huisarts hierover graag met u in gesprek.